دکتر فرخ کامران خواجوی » لاغری با پیکرتراشی » تفاوت لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی در چیست؟
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

تفاوت لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی در چیست؟

امروزه به واسطه توسعه تجهیزات و علم پزشکی در حوزه جراحی های زیبایی، شاهد روش های مختلف برای کاهش وزن و تناسب اندام هستیم. از روش های تناسب اندام متداول می توان به جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی) و لیپوساکشن اشاره کرد، اما بسیاری از افراد هر نوع عمل کاهش چربی در ناحیه شکم را یکسان تلقی می کنند. اگرچه هر دو روش برای دستیابی به شکمی به کار می روند، اما شیوه جراحی ها، نتایج و زمان های بهبودی بسیار متفاوت است. بسیاری از افراد با این سوالات مواجه می شوند که آیا ابدومینوپلاستی همان لیپوساکشن است؟ لیپوساکشن بهتره یا ابدومینوپلاستی؟ تفاوت لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی چیست؟ به منظور آشنایی بیشتر با مزایا، معایب و تفاوت های این دو روش لاغری تا انتهای این مقاله همراه باشید.

لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن (Liposuction) یک روش جراحی موضعی است که برای برداشتن چربی از نواحی خاصی از بدن مانند شکم، باسن، ران ها، بازوها یا گردن استفاده می شود. از دیگر نام های لیپوساکشن می توان به لیپوپلاستی و کانتورینگ بدن اشاره کرد. توجه داشته باشید که لیپوساکشن به طور معمول یک روش کاهش وزن کلی (مانند اسلیو معده با بای پس معده) یا جایگزین کاهش وزن در نظر گرفته نمی شود و اغلب به عنوان لاغری موضعی برای کاهش چربی ناحیه به کار می رود.

جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی) چیست؟

تامی تاک (tummy tuck) که به نام ابدومینوپلاستی (abdominoplasty) نیز شناخته می شود، یک عمل زیبایی برای بهبود شکل و ظاهر شکم است. در حین انجام این عمل پوست و چربی اضافی از شکم برداشته شده و بافت همبند در شکم معمولا با بخیه نیز سفت می شود. در نتیجه علاوه بر کاهش چربی، شکم سفت و عضلانی به نظر می رسد. لازم به ذکر است که این روش ممکن است با لیپوساکشن به طور همزمان انجام شود. حال در ادامه با تفاوت لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی بیشتر آشنا شوید.

شباهت جراحی زیبایی شکم و لیپوساکشن

در جراحی ابدومینوپلاستی از شر چربی های شکم و پوست اضافی خلاص شده و عضلات دیواره شکم را ترمیم و سفت می کند. همچنین این روش به برداشتن پوست اضافی کمک کرده و شکم را کوچک تر می کند. حال که لیپوساکشن نیز یک روش جراحی است که با هدف خارج کردن چربی های سرسخت از ناحیه های مختلف بدن از جمله شکم انجام می شود. همانطور که می بینید، شباهت آشکاری بین هر دو جراحی وجود دارد. در حالی که روش ها متفاوت هستند، هدف هر دو عمل از بین بردن چربی اضافی بدن است.

تفاوت لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی چیست؟

بسیاری از افراد هر دو عمل جراحی را یکسان در نظر می گیرند، اما بهتر است بدانید که بین لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی تفاوت هایی وجود دارد. به طور کلی، لیپوساکشن، بافت های چربی در نواحی مختلف بدن مانند شکم، باسن و ران را از بین می برد. در حالی که ابدومینوپلاستی شما را از شر چربی و پوست اضافی شکم که با رژیم غذایی و ورزش برطرف نمی شود، خلاص می کند. اگرچه هر دو جراحی بر روی دستیابی به شکمی کوچک تمرکز دارند، اما شیوه جراحی‌، نتایج عمل و زمان‌های بهبودی بسیار متفاوت است. اساسی ترین تفاوت لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی به شرح زیر است:

تفاوت شیوه جراحی

لیپوساکشن و تامی تاک اهداف مشابهی دارند. با این حال، هر دو با استفاده از روش ها و تکنیک های مختلف انجام می شوند. لیپوساکشن با استفاده از یک کانولا و یک دستگاه خلاء مانند می‌تواند چربی های ناخواسته ای را که به رژیم غذایی و ورزش پاسخ نمی‌دهند، از نواحی مختلف بدن از جمله معده، بازوها، ران‌ها، کمر، باسن و چانه ساکشن (مکش) کند.

در حالی که ابدومینوپلاستی به کاهش چربی، پوست و بافت اضافی کمک کرده و باعث سفت شدن شکم می شود. بسته به نواحی شکمی که می‌خواهید صاف و سفت شوند، می‌توانید روش های مختلف ابدومینوپلاستی را انتخاب کنید. این روش معمولاً پس از کاهش وزن یا بارداری توصیه می شود. به زبان ساده، لیپوساکشن چربی های اضافی و ناخواسته را از بین می برد، در حالی که ابدومینوپلاستی پوست شل و چربی اضافه را از بین می برد.

تفاوت نتایج

هر دو روش نتایج طولانی مدتی را به همراه دارند، با این حال، با افزایش یا کاهش بیش از حد وزن می توانند به خطر بیفتند. این دو روش جراحی تمام سلول ها و بافت‌های چربی موجود را از بین نمی‌برند، بنابراین چربی های باقی مانده باتوجه به نوع رژیم غذایی و نوع فعالیت جسمی ممکن است افزایش یابد. لیپوساکشن چربی های شکم را کاهش می دهد، در حالی ابدومینوپلاستی علاوه کاهش چربی سبب سفت و محکم شدن شکم می شود. اگر به دنبال خلاص شدن از شر افتادگی پوست و چربی هستید و در عین حال شکمی سفت و ورزشکاری می خواهید، عمل ابدومینوپلاستی مناسب است. در حالی که اگر فقط خواهان برداشتن چربی و داشتن شکمی صاف تر هستید، لیپوساکشن راه حل مناسبی است.

تفاوت دوره نقاهت

زمان بهبودی با لیپوساکشن حدود 5 تا 7 روز است، در حالی که انجام عمل ابدومینوپلاستی به دو تا سه هفته بهبود نیاز دارد. در این مدت باید در خانه استراحت کرده و از محیط کار دور باشید. همچنین، در دوره نقاهت از فعالیت های شدید خودداری کنید. اگر به دنبال بهبودی سریع هستید، لیپوساکشن ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشد.

جای زخم

از دیگر تفاوت لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی می توان به میزان جای زخم و اسکار اشاره کرد. پس از لیپوساکشن، اسکارهای کوچک در محل کانولا باقی می مانند که به مرور زمان محو می شوند. در حالی که جای زخم در عمل جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی) کمی بزرگتر از لیپوساکشن است. این زخم از قسمت پایین شکم عبور می کند، اما باید به طور استراتژیک قرار گیرد تا بتوان آن را با لباس زیر و مایو پوشاند. اما این زخم ها به صورت دائمی باقی نمانده و باید به مرور زمان محو شود. اگر جای زخم بزرگی نمی‌خواهید، لیپوساکشن را انتخاب کنید. با این حال، اگر از افتادگی پوست به همراه چربی های شکمی رنج می برید، تامی تاک انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

تفاوت هزینه لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی

لیپوساکشن هزینه کمتری نسبت به جراحی ابدومینوپلاستی دارد. در جراحی تامی تاک علاوه بر کاهش بافت چربی، پوست اضافی نیز برداشته شده و شکم سفت تر می شود، بنابراین هزینه این عمل بیشتر از لیپوساکشن خواهد بود. علاوه بر نوع عمل، هزینه های بیهوشی و امکانات بیمارستان، داروهای بعد از عمل، آزمایشات پزشکی و دستمزد جراح نقش بسزایی در تعیین نهایی قیمت عمل لیپوساکشن یا جراحی زیبایی شکم دارد.

کلام آخر

ابدومینوپلاستی و لیپوساکشن دو روش جراحی با هدف کاهش چربی ناحیه شکم است. با این حال، از نظر روش عمل، زمان بهبودی و خطرات موجود، تفاوت‌های کلیدی بین این دو روش وجود دارد. به طور کلی، تفاوت لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی در این است که در جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی) علاوه بر کاهش بافت چربی، پوست های اضافی نیز برداشته شده و بافت عضلانی شکم سفت تر می شود. از آنجایی که ابدومینوپلاستی جراحی پیچیده تری است، نیاز به دوره نقاهت طولانی تر خواهد داشت. در نهایت توصیه می شود برای انتخاب روش مناسب به بهترین جراح پلاستیک مراجعه کنید.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =