دکتر فرخ کامران خواجوی » جراحی زیبایی بینی » جراحی نوک بینی در گرگان
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

جراحی نوک بینی در گرگان

جراحی نوک بینی به عمل جراحی گفته می شود که تنها با هدف تغییر شکل و اندازه نوک بینی انجام داده می شود که از طریق آن عیوب ظاهری بینی نظیر کجی، بزرگی، عدم تقارن و سایر مشکلات بینی برطرف می شود. دقت داشته باشید که انجام این عمل معمولا با بی هوشی عمومی انجام می گیرد. اما برای اینکه با نحوه انجام جراحی، هزینه، نکات مراقبتی و … اطلاعات کاملی را کسب کنید تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

جراحی نوک بینی

تیپ پلاستی (جراحی نوک بینی)

در برخی افراد تنها بخش آزاردهنده بینی آن ها نوک بینی است، به خصوص اگر پهن و بزرگ همراه با عدم تقارن در سوراخ های بینی باشد. در چنین شرایطی بنا به تشخیص پزشک جراحی نوک بینی یا تیپ پلاستی (Tip Rhinoplasty) انجام داده می شود. لازم به ذکر است که تیپ پلاستی بخشی از جراحی رینوپلاستی به شمار می رود که در حین عمل بینی انجام می شود به عبارت دیگر تغییر نوک بینی جزئی از عمل زیبایی است، اما تنها با هدف بهبود ظاهر، تغییر اندازه، رفع افتادگی یا برآمدگی نوک بینی انجام می شود.

جراحی نوک بینی برای چه افرادی مناسب است؟

همانطور که می دانید عمل نوک بینی باتوجه به ساختار بینی و تشخیص پزشک انجام می شود، زیرا این نوع عمل برای همه مناسب نیست. اگرچه ممکن است مراجعه کننده تنها از ظاهر نوک بینی خود ناراضی باشد، اما طی روند معاینه پزشک متوجه مشکلات دیگری نظیر کجی بینی، انحراف بینی و یا حتی مشکلات عملکردی در فرد خواهد شد. از جمله کاندیدای مناسب برای این عمل جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افرادی که از ظاهر نوک بینی خود ناراضی هستند.
  • سوراخ های بینی نامتقارن است.
  • افرادی که دچار افتادگی نوک بینی است.
  • نوک بینی فرد بیش از حد بزرگ یا کوچک است.
  • فرد دارای یک نوک بینی پهن و گرد است.
  • نوک بینی نامتقارن است.
  • کلوملای بینی حالت آویزان دارد.
  • سوراخ های بینی بیش از حد بزرگ است.

جراحی تیپ پلاستی با رینوپلاستی چه تفاوتی دارد؟

جراحی تیپ پلاستی (Tipplasty) به عمل جراحی اصلاح و تغییر شکل نوک بینی اطلاق می‌شود، در حالی که رینوپلاستی (Rhinoplasty) جراحی برای تغییر شکل و اندازه کلی نوک بینی است. در واقع، رینوپلاستی می‌تواند شامل تغییراتی در بخش‌های مختلف بینی باشد ولی در صوتی که تیپ پلاستی تنها به تغییرات در نوک بینی مثل بزرگ یا کوچک کدن آن تمرکز دارد.

علاوه بر تمامی مواد گفته شده با توجه به گستردگی نوع جراحی مدت زمان عمل هم بسته به پیچیدگی های جراحی متغییر است. اگر قصد انجام هریک از جراحی های نام برده را دارید می توانید به دکتر فرخ کامران خواجوی بهترین جراح بینی در گرگان مراجعه نمایید شماره های تماس جهت هماهنگی وقت شامل 01732326391 می شود.

جراحی نوک بینی چگونه انجام می شود؟

آز آنجایی که جراحی تیپ پلاستی به روش باز انجام می شود، اغلب بیماران تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرند. عمل نوک بینی به روش باز به جراح اجازه می دهد تا دید وسیع تری نسبت به ساختار نوک بینی داشته و را جزئیات بهتر تغییر دهد.

در این جراحی یک برش روی پوست در بین سوراخ های بینی ایجاد شده و بالا آمدن پوست بینی پس از نمایان شدن غضروف ها و ساختار نوک بینی متوقف می شود. لازم به ذکر است که جراحی نوک بینی اغلب در افراد با بینی گوشتی انجام می شود و از آنجایی که نوک بینی های گوشتی از استحکام کم غضروفی برخوردار هستند، ممکن است پیوند غضروف انجام شود.

مدت زمان عمل و دوره نقاهت جراحی نوک بینی

جراحی تیپ پلاستی در مقایسه با جراحی رینوپلاستی (عمل بینی) در زمان کوتاه تری انجام می گیرد. البته در برخی افراد که نیاز به پیوند غضروف دارند این زمان طولانی تر خواهد بود. از آنجایی که در این عمل تغییرات مختص به نوک بینی بوده و اصلاحی بر روی استخوان بینی ایجاد نمی شود، در نتیجه زمان بهبودی در مقایسه با عمل کامل بینی کوتاه تر است. همچنین، تورم، خونریزی و کبودی بعد از عمل بینی کمتر است، بنابراین دوره نقاهت کوتاه تر خواهد بود.

در جراحی تیپ پلاستی از آتل یا گچ بینی به ندرت استفاده می شود، اما در برخی موارد می توان از آتل های سیلیکونی برای حمایت از نوک و بخیه ها استفاده کرد و پس از 3 تا 5 روز برداشته می شود. افراد پس از جراحی تیپ پلاستی می توانند پس از 7 تا 10 روز به فعالیت های روزمره خود بازگشته، اما همچنان رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی ضرورت دارد.

نکات مراقبتی بعد از عمل تیپ پلاستی

اگرچه دوره نقاهت عمل تیپ پلاستی کوتاه تر از عمل کامل بینی است، اما رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی بسیار حائز اهمیت است. نکاتی که بعد از عمل جراحی نوک بینی باید رعایت شود عبارتند از:

  • از کمپرس یخ جهت کاهش ورم و تورم استفاده کنید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین و وارد کردن فشار بیش از حد اجتناب کنید.
  • سر خود را به سمت بالا نگاه دارید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  • تخلیه بینی (فین کردن) با شدت اجتناب کنید.
  • از تنفس های شدید که موجب بسته شدن سوراخ های بینی می شود، بپرهیزید.
  • پس از عمل از خارش، مالش و دستکاری بینی خودداری کنید.
  • از استعمال دخانیات و مصرف الکل خودداری کنید.
  • پس از عمل مواد غذایی سبک، نرم و فیبردار را میل کرده و آب فراوان بنوشید.

سوالات متداول

دوه نقاهت جراحی نوک بینی چقدر است؟

این موضوع بستگی به پیچیدگی های جراحی دارد ولی در حالت کلی بین یک الی دو هفته نقاهت آن طول می کشد و فرد بعد از این مدت خیلی راحت می تواند فعالیت های روزانه خود را انجام دهد.

هزینه جراحی نوک بینی چقدر است؟

اگرچه هزینه عمل تیپ پلاستی کمتر از جراحی کامل بینی است، اما هزینه جراحی نوک بینی به عوامل مختلفی نوع تغییرات در نوک بینی، دستمزد جراح، نوع جراحی، امکانات بیمارستان و آزمایشات قبل و بعد از عمل بستگی دارد. توجه داشته باشید در برخی از عمل ها به ویژه عمل نوک بینی گوشتی، نیاز به پیوند غضروف است لذا هزینه این عمل به نسبت جراحی هایی که نیاز به پیوند ندارند بیشتر خواهد بود.

چه زمانی جراحی نوک بینی را نمی توان انجام داد؟

زمانی که فرد قوز پشت بینی، بینی کج یا استخوان بینی نامتقارن باشد انجام جراحی نوک بینی پیشنهاد نمی شود.

کلام آخر

جراحی نوک بینی یا تیپ پلاستی تنها با هدف اصلاح عیوب ظاهری در نوک بینی انجام می شود. اگرچه جراحی نوک بین بخشی از جراحی رینوپلاستی است، اما برخی بینی ها با ویژگی های نوک بینی پهن، بزرگ به همراه با عدم تقارن که مشکلی در ساختار استخوانی ندارند. به همین علت در این نوع از بینی ها جراحی تیپ پلاستی بدون تغییر در سایر بخش های بینی انجام می شود. از آنجایی که جراحی نوک بینی آسان تر و سریع تر است، دوره نقاهت آن نیز کوتاه تر خواهد بود. توجه داشته باشید که جراحی تیپ پلاستی برای همه افراد مناسب نیست، به همین علت برای تشخیص درست و رسیدن به نتیجه مطلوب به بهترین جراح بینی در تهران مراجعه کنید.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =